In samenwerking met de stichting Vrienden Kasteel Dussen zijn er reeds twee avonden georganiseerd:
2022:
Poëzie van Toon Tellegen. Hij is dichter, kinderboekenschrijver en schrijver van proza en toneel voor volwassenen. In 1980 verscheen zijn eerste boek, De zin van een liguster, een dichtbundel voor volwassenen. Zijn eerste bundel dierenverhalen, Er ging geen dag voorbij, werd gepubliceerd in 1984. Er volgden nog vele bundels allegorische dierenverhalen, die bekroond werden met de Woutertje Pieterse Prijs, De Gouden Uil en de Gouden Griffel. Bovendien ontving hij de Theo Thijssenprijs, en voor zijn gehele oeuvre de Hendrik de Vriesprijs en de Constantijn Huygens-prijs. Voor volwassenen schrijft Tellegen niet alleen poëzie (inmiddels zijn meer dan twintig bundels verschenen), maar ook proza, zoals Twee oude vrouwtjes, Dora, Brieven aan Doornroosje en het voor de Libris Literatuur Prijs genomineerde De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne (verhalen die zijn Russische grootvader hem vertelde).
‘Tellegen doet met de grootste vanzelfsprekendheid niet aan genres. Hij schrijft ontroerend en geestig. Hij mag alles nog zo omdraaien, vergroten, verkleinen en verdwazen, nergens verhult hij zijn onderwerpen: herkenbaar menselijk gedrag en herkenbare menselijke emoties.’ de Volkskrant
Muzikale intermezzi Albert van Veenendaal . Hij is is een ervaren speler, maker, improvisator, docent en componist die grens- en discipline overschrijdend werkt. Hij noemt zichzelf ook wel ‘beeldend musicus’ vanwege het verhalende en filmische karakter van zijn muziek. Albert heeft zich ontwikkeld tot een expert op het gebied van de geprepareerde piano. De afgelopen twee decennia heeft hij in projecten van Corrie van Binsbergen intensief samengewerkt met schrijvers als Toon Tellegen, P.F. Thomése, Ramsey Nasr en vele anderen en componeerde hij o.m. voor Calefax rietkwintet. Voor de film Flat Earth van Monique Verhoeckx verzorgde hij sounddesign en muziek en werd daarvoor genomineerd voor een gouden kalf. Als docent compositie en ‘maakprocessen’ aan het Utrechts Conservatorium hecht hij er grote waarde aan ‘het stokje door te geven door samen met getalenteerde alumni en studenten het werkveld te betreden.
2023:
poëzie van Ellen Deckwitz. Zij is sinds ze haar entree in de letteren maakte niet te stuiten: de afgelopen jaren verschenen prijswinnende bundels (onder meer De steen vreest mij, C. Buddingh-prijs 2012), boeken over schrijven (het alom geprezen Zo word je een geweldige dichter) en de bestseller Olijven moet je leren lezen. Daarnaast presenteert ze geregeld poetry slams, won er zelf ontelbare, haalde de finale van De slimste mens. Ze trekt de wereld over om nieuwe poëzie te ontdekken, maakt theater en schrijft daarnaast wekelijkse columns in zowel NRC Handelsblad als De Morgen. In 2019 verscheen de dichtbundel Hogere natuurkunde. In 2020 verscheen bij Uitgeverij Pluim Dit gaat niet over Grasmaaien. In 2022 verscheen de omnibus Eerste hulp bij poëzie, waarin Dit gaat niet over grasmaaien en Olijven moet je leren lezen samenkomen. Ellen Deckwitz won in 2021 De Johnny, de oeuvreprijs voor podiumpoëzie. en
Poëzie van Coen Willemsen. Hij heeft deelgenomen aan de Altena Poetry Slam 2023 en wij zien hem als een aanstormend talent. Hij is student Sociologie in Utrecht. Zijn poëzie is het resultaat van gevoelens, die hij van zich afschrijft en probeert te vangen in woorden. Hij laat daarbij beelden spreken om zo zijn hoofd te luchten.
Muzikale intermezzi van Carina Bakhuijs. Zij heeft de vooropleiding op de HMD van Codarts te Rotterdam gedaan. OM zich meer te focussen op jazz voor de harp volgde zij lessen van onder andere Rembrandt Frerichs, Rosetty de Ruiter en Jeroen van Vliet. Tijdens haar masteropleiding verbreedde zij haar repertoire: pop, fusion. Zij geeft masterclasses aan het conservatorium. Daarnaast speelt zij klassieke muziek.